fredag 4 november 2016

En fridag, dag 3

Igår åt vi vid Hackescher markt, och på väg därifrån så var det sån mysig marknad som vi dröjde oss kvar vid fast vi inte riktigt hade tid. Så vi var några stycken som återvände dit idag, men nu var det ju ingen marknad alls. Men vi gjorde vanlig shopping istället, jag köpte några julgranshängen. En dinosaurie till sonen, en hjort till dottern och ett kitschigt gökur till mig. Minnen från Berlin :-)
När vi shoppat en stund blev vi ju sugen på lunch, vi återvände till Barista, restaurangen från igår. 
 Vi åt ljuvlig ingefära- och morotssoppa och avslutade så klart med en apfelstrudel :-)
 
Här vill jag bara visa hur det varit hittills, och kanske alltid är här i Berlin. Servitörerna kommer fram med stora börsen och ska ta betalt. Vi är ju alltid så många, så de vill att vi ska göra deras jobb, lägga dit pengar och ge dricks.. Om vi räknade för exakt och skippade dricksen blev de (generellt, inte bara den här) sura. Och inte så subtila med det :-)
Vi har gått från Barista mot Alexander platz och nåt galleriaområde. Jag gick bl.a. in på Desigual, men köpte faktiskt inget. Sen mellanlandade några stycken på nån typ bar för att småäta lite innan vi skulle ses vid världsuret. 
Världsuret ligger i ett hörn vid Alexanderplatz, en vanlig träffpunkt för Berlinarna och andra.
       
Nu har vi tagit oss till Berliner Fernseturm, ett rado- och tvtorn som också är beläget vid Alexanderplatz. Tornet är Tysklands högsta byggnad med sina 365 meter, och från nästan hela Berlin kan man se TV-tornets smala silhuett.
Det roterande kaféet, Tele-café, är ett av tornets dragplåster då ett helt varv tar ungefär 30 minuter, vilket innebär att man kan se hela staden i fgeperspektiv under tiden man sitter och fikar/äter. Ja, det blir ju inte fantastiskt bra att fota inifrån ut i mörkret genom ett fönster, men.. jag kunde ju inte låta bli!
Vi mötte upp körledarens pappa där också, han bor i Berlin. Så här sitter vi, 208 m upp i luften och snurrar sakta runt. Det märks faktiskt i kroppen, det är en mycket skum känsla i början, men jag vande mig.
 Eftersom jag åt en del nyss så åt jag bara glass här.

Inga kommentarer: